Wednesday, January 12, 2011

Attention~ Panduan Bagi Pesakit Batu Karang

 zaman sekarang ramai orang kena penyakit itu ini, antaranya masalah batu karang ni. Orang muda pun boleh kena tau, aku pernah jumpa seh~ So beware dengan penyakit ini, jangan pandang remeh kerana ia boleh bawa maut kalau tidak dirawat dengan segera.. hihii~~

1. Minum banyak air masak untuk membersihkan air kencing.
2. Elakkan minuman manis, terutama minuman karbonat.
3. Makanan seperti barli, kentang, keledek, berasaskan tepung gandum, bunga kubis dan pisang
4. Elakkan makanan kaya asid oksalik seperti tomato, bayam, lobak merah, daging, strawberi, koko, coklat dan teh.
5. Kurangkan pengambilan garam dan gula, termasuk ikan masin, jeruk dan coklat.
6. Banyak makan sayur-sayuran dan buah-buahan kaya serat.
7. Kurangkan sumber protein haiwan, sebaliknya gantikan dengan protein tumbuh-tumbuhan.
8. Kurangkan minum kopi, teh dan alkohol.



ha, u see u see~
korang mesti tak nak kena kan~
sediakan payung sebelum hujan
pesanan oleh saya,hehe~~

3 comments:

munna said...

uittt..ngerinya tgk pic tu.. gitu rupanya batu karang ke?

Atsuko Ichirou said...

serius, ble minum air masak banyak2, asek nak terkencing je...
tak suke!!!

armouris said...

lagi info tentang batu karang di SIHAT SELALU - Punca Batu Karang Terbentuk